تبلیغات
موسیقی تالشی - موسیقی شادمانی و رقص تالشی

موسیقی تالشی

هدف من ترویج موسیقی تالشی است


آلبوم موسیقی مراسم شادمانی و رقص تالشی



مجریان موسیقى مراسم عروسى در تالش را مى‏توان به دو دسته تقسیم كرد. دسته‏ى اول نوازندگان حرفه‏اى هستند كه براى اجراى موسیقى به مراسم دعوت مى‏شوند و به آنها «آشق» یا «سازَنده» گفته مى‏شود و دسته‏ى دوم زنان ایل و فامیل‏اند كه اغلب در مجالس زنانه به همراه نواختن دایره و دمبلى (تشت فلزى) ترانه‏ها را مى‏خوانند. كلمه‏ى «سازَنده» بیشتر در نواحى جنوبى تالش، از ماسال و شاندرمن تا شفت و فومن، رواج دارد و اغلب به‏طور خاص در مورد نوازنده‏ى سورنا به‏كار مى‏رود؛ سورنا در تالش با كلمه‏هاى ساز و زرنا شناخته مى‏شود و سازنده به معنى نوازنده‏ى ساز است. كلمه‏ى آشق كه در تالش مركزى و شمالى رواج دارد احتمالاً شكلى از نامواژه‏ى باستانى «اشوك» باشد. (اشوك و اشو در اوستا به معناى مرد مقدس آمده است مانند اشو زرتشت. رك. محمدرضا درویشى. دایرةالمعارف سازهاى ایران. جلد اول. ص۲۲۷. انتشارات ماهور) این كلمه در تالش به‏طور عام به نوازندگان و خوانندگانى كه در مجالس عروسى مى‏خوانند، مى‏نوازند و از این راه كسب درآمد مى‏كنند اطلاق مى‏شود.
كلمه‏ ى «موطریب» (مطرب) نیز در گذشته در منطقه كاربرد داشته است كه به مرور زمان به دلیل برخى عقاید مذهبى بار معنایى منفى یافته است.
رقص‏هاى تالشى در مناطق مختلف تالش اشكال گوناگونى دارند. این اشكال بیشتر توسط زنان حفظ شده‏اند و نگارنده با رقصى كه خاص مردان باشد برخورد نكرده است به‏طور كلى در تالش مردان كمتر تمایل به رقصیدن دارند.
این رقص‏ها در مراحل مختلف عروسى متفاوتند به‏طور مثال:

۱. «كَترا وشتن» رقص با نوعى قاشق چوبى‏ست؛ زمانى كه عروس را سوار بر اسب به منزل داماد مى‏آورند، قبل از اینكه پیاده شود، یك نفر با دو كترا درحالى كه كتراها را به هم مى‏زند مى‏رقصد تا كتراهاى چوبى شكسته شود و آن را بالاى سر عروس پرت مى‏كند.
۲. »خنه دوش» (حینا وشتن) رقص با حنا را در شب حنابندان با ظرف حاوى حنا انجام مى‏دهند.
۳. مجمَه دوش: رقص با مجمه (سینى بزرگ حاوى میوه، سبزه، شیرینى، پارچه و غیره) را با گذاشتن مجمَه بر سر و در هنگام آوردن عروس به منزل داماد و در مراحل مختلف عروسى انجام مى‏دهند.
۴. چرا وشتَن: این رقص بیشتر در تالش جنوبى رواج دارد و با گذاشتن چراغ روشن (چراغ نفتى) بر سر مى‏رقصند. حفظ تعادل در این رقص و در مجمه وشتَن، رقص با مجمه، بسیار هنرمندانه و جالب است.
۵ . رقص جمعى: رقص‏هاى تالشى به صورت تكى و دو به دو انجام مى‏شوند. البته تعداد رقص‏كنندگان زیاد است، ولى نگارنده با رقص گروهى همانند رقص‏هاى كردى در تالش جنوبى و مركزى برخورد نكرده است؛ تنها در تالش شمالى (آستارا و لنكران) نوعى رقص گروهى را در روستاى سپاردى لنكران دیده است كه پنج زن همراه نواختن دایره و خواندن دسته‏ جمعى مى‏ رقصند.

تاریخ انتشار:  
[21/10/1386]
خواننده:     استاد قسمت‌خانی
دایره (دیاره):   استاد محمد قاسمی
تمبوره و همخوان: آرمین فریدی هفت‌خوانی
همخوانی و خله:  هومن فریدی هفت‌خوانی
منبع: موسسه فرهنگی هنری ماهور

برای دانلود آهنگ ها به ادامه مطلب بروید:

لینکهای دانلود :

هیار هیار-کیله لی جان - بندون بندون

یار برن برن

مبارک با - آمان آمان

تالشی - بهار بهاره

تالشی - سیا ریحون



نوشته شده در جمعه 15 مرداد 1389 توسط جهانبخش كلانتری چروده
درباره وبلاگ
آمار سایت

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود

خرید vpn

قالب وبلاگ